خواب نامه | تعبیر خواب جامع و کامل

کاملترین مرجع تعبیر خواب از معبران اسلامی و روان شناسان بزرگ غربی همراه کلمات جدید

تعبیر خواب باب سوم رویدادها

رویدادها

در این
باب، نمونه های از کیفیّت تعبیر از ناحیه معبّرین حال و گذشته ذکر
میشود. بیشک هر یک از دو گروه، عصر خود و واقعیت موجود در زندگی خود
را منعکس میکند. وقتی به تأویل گذشتگان دقّت میکنیم در مییابیم که
جزئیات آن، همان جزئیات عصری است که در آن بسر برده اند، زندگی ما،
مملوّ از چیزهای شده است که در روابط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و
فرهنگی انسان در حال تغییر و پیشرفت است. اگر اختصار را دوستی داری،
اسم آن را تجربهی زنده در دنیای واقعی بگذار.

پس
نمیتوان به کتب معبّرین سابق اکتفا کرد و با روش آنان تعبیر را در
دنیای کنونی پیاده نموده، بلکه باید معبّر بدون غفلت از تجارب
گذشتگان، تجارت مخصوص به خود را نیز داشته باشد، و باید بین روش قدیم
و جدید یک نوع هماهنگی و ترکیب ایجاد کند، و در لابه لای این وقائع، و
از طریق قواعد گذشتهی رؤیا، تعبیر را الهام بگیرد.

حوادث گذشته
مثال اول:

روایت
شده که ابوعمار الطیان نزد محمد بن سیرین رفت و گفت: در خواب دیدم که
رمح و نیزهای در دست دارم. ابن سیرین گفت: آیا در نوک آنها برجستگی
مشاهده کردی؟ گفت: نه، ابن سیرین گفت که اگر بالای آن، برآمدگی میدیدی
صاحب پسر میشدی، ولی صاحب دختر خواهی شد. سپس مدتی سکوت کرد و بعداً
گفت: صاحب دوازده دختر خواهی شد.

محمد
بن یحیی گفت: این خواب را برای ابوولید: تعریف کردم ابوولید خندید و
گفت: من پسر یکی از آنها هستم، و یازده خاله دارم و ابوعمار الطیان
پدر بزرگم است.

تحلیل:

رمح و
نیزه دو رمز متضاد هستند. بر رمح که رمز واضح است اعتماد میشود و به
دلیل عدم وجود برآمدگی، معلوم میشود که رمح مؤنث است و سپس به دلالت
قرآنی که مؤید این رمح است استدلال شده است.

خداوند
میفرماید وَإِذِ اسْتَسْقَى مُوسَى
لِقَوْمِهِ فَقُلْنَا اضْرِبْ بِعَصَاکَ الْحَجَرَ فَانْفَجَرَتْ
مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَهَ عَینًا قَدْ عَلِمَ کُلُّ أُنَاسٍ
مَشْرَبَهُمْ کُلُوا وَاشْرَبُوا مِنْ رِزْقِ اللَّهِ وَلَا تَعْثَوْا
فِی الْأَرْضِ مُفْسِدِینَ(البقره/۶۰)

پس
گفتم: عصای خویش را بر سنگ بزن آنگاه دوازده چشمه از سنگ جوشید. پس
استدلال شد که صاحب دوازده دختر خواهد شد. و امثال قرآن کریم همگی
اصول تعبیر خواب هستند. قاعده «۳۲» دو رمز با هم جمع شدند و مقصود هر
دو «رمح و عصا» یکی است و رمز اولی داخل دوّمی شد پس آنها نادیده
گرفته نمیشود «قاعده ۳۱». رمح که قرینه است تکیهگاه تعبیر است، و بر
مؤنث دلالت میکند و عین، از لوازم معنی است «قاعده ۳۳» هرگاه حمل رمز
مجهول که رمح است بر معنی معلوم که تأنیث است به علت عدم وجود برجستگی
ممکن باشد، از آن عدول نمیشود.

حوادث گذشته
مثال دوم:

کسی
نزد امام جعفر صادق آمد و گفت: من ظرفی از شیشه دارم که در آن غذا
میخورم. در خواب دیدم که مورچهای در آن است. امام جعفر فرمود: آیا زن
داری؟ مرد گفت: بلی فرمود: غلام داری؟ گفت: بلی امام جعفر فرمود آن را
از خانهات بیرون کن که خیری در او نیست مرد غمگین به خانهاش برگشت و
مسأله را با همسرش در میان گذاشت زن گفت: چه تصمیمی گرفتهای؟ مرد گفت:
تصمیم دارم او را بفروشم زن گفت: اگر او را فروختی من را هم طلاق بده.
مرد غلام را فروخت و زن را نیز طلاق داد و بعداً زن، غلام را خرید و
با او ازدواج کرد.

تحلیل:

رموز
این خواب سه تا هستند: مرد، ظرف و مورچه

سؤال
امام جعفر صادق: از بیننده خواب، دلیل بر این است که شناخت حال و وضع
بیننده خواب، قبل از تعبیر واجب است و ردّی است بر هر کس که بدون
شناخت تفاصیل، خواب را تعبیر میکند.

غذا
خوردن مرد در ظرف، دلیل جماع مرد با زنش است و ظرف شیشهای کنایه از زن
است، چنانکه در حدیث رسول اللهص فرمود:

«ویحک
أنجشه رفقاً بالقواریر». وای بر تو ای انجشه متوجه باش. و وجود مورچه
در طعام و خوردن مورچه از آن، مشارکت در ناموس مرد است و مورچه، کنایه
از دزد ضعیف است و این، قرینهای است که تکیهگاه تعبیر قرار میگیرد.
«قاعده ۳۳» و بر این، دلالت میکند که غلام با وجود ضعیفیاش در غفلت
مرد ناموس او را میدزد و هیچ لفظ و قرینهای از خواب، مستثنی نمیشود
چون یک واقعه به هم پیوسته است که تجزیه به آن ضرر میرساند. «قاعده
۲۰»

قرینه
مورد توجه، مشارکت مورچه ضعیف با مرد در خوردن طعام است.

حَتَّى إِذَا أَتَوْا عَلَى
وَادِ النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَهٌ یا أَیهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا
مَسَاکِنَکُمْ لَا یحْطِمَنَّکُمْ سُلَیمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا
یشْعُرُونَ(النمل/۱۸)

«سلیمان و لشکریانش بدون اینکه متوجه باشند شما را
زیر پا نگیرند».

حوادث گذشته
مثال سوم:

روایت
شد که عبدالله بن زبیر م در خواب دید که با عبدالملک بن مروان کشتی
میگیرد و عبدالله، عبدالملک بن مروان را بر زمین میزند و او را با
چهار میخ بر زمین میخکوب میکند. وقتی صبح بیدار شد به خوابش اهمیّت
داد و کسی را نزد محمد بن سیرین فرستاد و گفت: خواب را برای ابن سیرین
تعریف کند بدون اینکه بداند دو کشتیگیر چه کسانی هستند، وقتی مرد خواب
را برای ابن سیرین بازگو کرد؛ ابن سیرین گفت: این، خواب خودت نیست و
ممکن نیست کسی آنرا ببیند، جز عبدالله بن زبیر و عبدالملک بن مروان.
مرد انکار کرد و ابن سیرین گفت: خواب را تعبیر نمیکنم مگر اینکه حقیقت
را بیان کنی. مرد نزد عبدالله بن زبیر برگشت و ماجرا را تعریف کرد.
عبدالله گفت: برگرد و به ابن سیرین بگو من این خواب را دیدهام. ابن
سیرین گفت: عبدالملک بر عبدالله غلبه مییابد و او را به قتل میرساند و
بعد از عبدالملک چهار نفر از اولاد او به خلافت میرسند و این، تفسیر
چهار میخ است. حقیقتاً همچنانکه او: تعبیر کرده بود اتفاق
افتاد.

تحلیل:

هر
خواب مرموزی به ضدش تعبیر میشود مگر خوابی که به دلالت قرآن و سنت
تعبیر شود که آنگاه از آنها عدول نمیگردد. «قاعده ۳»

و چون
اینجا دلالاتی وجود ندارد، حمل بر ضد میگردد. پس عبدالملک برنده کشتی
و عبدالله بازندهی آن اعلام میشود، و تعبیر بر اساس اختلاف انسانها در
هیأت و منزلت، مختلف است. «قاعده ۱۶»

میخهای
زمین که کوهها هستند باید به کسانی تعبیر شود که دارای ارزش و ولایت
باشند و این، همان قرینه مورد توجه در تعبیر است. «قاعده ۳۳»

که با
عبدالملک و عبدالله بن زبیر مناسبت دارد. و إعلام اینکه ملک و خلافت
عبدالملک بعد از خودش به فرزندانش میرسد، به قرینه دیگری راجع است، و
آن میخکوب کردن در زمین است که بر آن تکیه میشود. «قاعده ۳۳»

حوادث گذشته
مثال چهارم:

پیامبرص در خواب دید که ابوجهل در بهشت خوشهای
خرما دارد. این خواب پیامبر راص نگران کرد تا اینکه عکرمه پسر ابوجهل
مسلمان شد پیامبر خداص فرمود: خوشه خرما همین است().

و
همچنین پیامبرص در خواب دید که ولایت شهر مکه در دست اسید بن العاص
کافر است، ولی بعداً ولایت آن به پسرش عتاب بن اسید رسید().

تحلیل:

هر
خوابی که به دلیل وجود رموز متضاد تعبیرش دشوار گردید؛ مانند کفر
ابوجهل و خوشهای خرما برای او در بهشت، و ولایت اسید بن العاص کافر بر
مکه؛ در چنین حالی به رمز واضح توجه میشود و کلّ رؤیا تعبیر میگردد و
از آن، اراده جزء میشود. که در این مثال عکرمه و عتاب است. «قاعده
۳۰»

حوادث گذشته
مثال پنجم:

مردی
به ابن سیرین گفت: در خواب دیدم که شمشیر برّان همراه خود دارم ابن
سیرین گفت: صاحب پسر خواهی شد. مرد گفت: بعداً شمشیر کُند شد. ابن
سیرین گفت: پسرت میمیرد. در مورد سنگ در خواب از او سؤال شد. گفت: سنگ
سنگدلی است، و از تخته سؤال شد گفت: تخته در خواب نفاق است().

تحلیل:

از
شمشیر برّان به پسر تعبیر میشود به دلیل قوت و بروز آن، به عکس شمشیر
کُند که به معنای دختر است، و کُند شدن شمشیر برّان دلیل بر مرگ پسر
است. «قاعده ۱» سنگ، سنگدلی و تخته نفاق است به دلیل قرآن کریم.
«قاعده ۳۲».

روی دادهای
معاصر مثال اول:

زنی
صالح در خواب دید که در یکی از مساجد جامع بر چهار صف نمازگزار مرد
جلو افتاده و امامت میکند. یکی از معبّرین به او میگوید: که شما برای
آدمیان تبدیل به الگو میشوی. و معبّر دیگری میگوید: بعد از چهار روز
دیگر بر شما نماز میّت خوانده میشود. پس برای ملاقات با خدای خودت خود
را آماده کن. و بعد از آن، زن مال زیادی را صدقه داد و چندین مرتبه
قرآن کریم را ختم کرد و بعد از چهار روز فوت کرد. رحمت خدا بر او
باد!.

تحلیل:

رموز
این خواب عبارتند از: زن صالحه، تقدیم در نماز، صفوف چهارگانه مرد و
امامت مردم.

معبّر
اول، از برخی رموز، مانند: تقدم در نماز و چهار صف نمازگزار مرد غافل
شده و برخی دیگر را همچون صلاحیّت، و امامت او، اعمال کرده است و رؤیا
واقعه متکامل و به هم پیوسته است که تجزیه کردن به آن ضرر میرساند.
«قاعده ۲۰».

صوف
چهارگانه از دلالات اعداد است که در رؤیا حجّت است «قاعده ۳۷» و چون
رمز امامت مخصوص مردان است و سزاوار زنان نیست، پس باید هیئات مردم و
شأن آنها اعتبار شود «قاعده ۱۶» و چون اصل در نماز تأخیر زنان است، پس
دو رمز متضاد حاصل میشود یکی امامت و دیگری شایستگی زن برای آن. و
هرگاه تعبیر خواب به دلیل وجود رمزهای متضاد مشکل گردید، به رمز واضح
توجه میشود «قاعده ۳۰» که در این مثال، مقدم داشتن زن است تا بر او
نماز خوانده شود چون مقدم داشتن این زن بر صفوف مردان، جز به این صورت
ممکن نیست. و به این ترتیب این تعبیر باعث تجدید توبه و کثرت عمل صالح
شد.

روی دادهای
معاصر مثال دوم:

زنی در
خواب دید که دخترش در خواب این آیات را تلاوت میکند:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ
الرَّحِیمِ

الم(الروم/۱)

الم‌

غُلِبَتِ
الرُّومُ(الروم/۲)

رومیان
مغلوب شدند!

فِی أَدْنَى الْأَرْضِ وَهُمْ
مِنْ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَیغْلِبُونَ(الروم/۳)

(و این
شکست) در سرزمین نزدیکی رخ داد؛ اما آنان پس از (این) مغلوبیت بزودی
غلبه خواهند کرد…

فِی بِضْعِ سِنِینَ لِلَّهِ
الْأَمْرُ مِنْ قَبْلُ وَمِنْ بَعْدُ وَیوْمَئِذٍ یفْرَحُ
الْمُؤْمِنُونَ(الروم/۴)

در چند
سال همه کارها از آن خداست؛ چه قبل و چه بعد (از این شکست و پیروزی)؛
و در آن روز، مؤمنان (بخاطر پیروزی دیگری) خوشحال خواهند شد…

بِنَصْرِ اللَّهِ ینْصُرُ
مَنْ یشَاءُ وَهُوَ الْعَزِیزُ الرَّحِیمُ(الروم/۵)

به سبب
یاری خداوند؛ و او هر کس را بخواهد یاری می‌دهد؛ و او صاحب قدرت و
رحیم است!

زن نزد
معبّر رفت، معبّر از حال و اوضاع زن پرسید. زن گفت که دختری داشته
سیزده ساله و در غروب یک روز در سال ۱۴۲۰ در یکی از فروشگاههای بزرگ
یکی از پایتختها او را گم کرده است. جستجو بوسیله نیروهای امنیتی در
تمام گوشه و کنار این فروشگاه بزرگ که در زیر یک آسمان خراش قرار
داشت، به عمل آمد، اما بیفائده بود و او را پیدا نکردند. معبّر گفت:
شما اهل این کشور نیستی. بشارت باد تو را! که بعد از نُه روز از دیدن
خواب او را پیدا میکنی در حالیکه هیچ آسیبی ندیده است و باید نیروی
امنیتی جستجوی دقیقی را در زیرزمینهای این فروشگاه به عمل
آورند.

و
سرانجام به فضل خدا بعد از نه روز او را داخل یک سرداب، دست بسته و
دهان بسته یافتند و هیچ صدمهای به او وارد نشده بود.

تحلیل:

رموز
این خواب چهارتا هستند:

۱-
شکست روم

۲-
نزدیکترین سرزمین

۳-
پیروزی بعد شکست

۴-
چندین سال.

معبّر
از احوال بیننده خواب سؤال کرد و این، اصل در تعبیر است. «قاعده ۱۶»
فهمید که زن اهل این سرزمین نیست بلکه در اصل رومی است و فهمید که
برای او مصیبتی پیش آمده و در کارش شکست خورده است. و اینکه او در یکی
از سردابها زندانی شده است اشاره است به قول خداوند:
فِی أَدْنَى
الْأَرْضِ وَهُمْ مِنْ بَعْدِ غَلَبِهِمْ
سَیغْلِبُونَ(الروم/۳) و اینکه
بعد از نه روز از خواب آزاد میشود، اشاره است به قول خداوند:
فِی بِضْعِ سِنِینَ
لِلَّهِ الْأَمْرُ مِنْ قَبْلُ وَمِنْ بَعْدُ وَیوْمَئِذٍ یفْرَحُ
الْمُؤْمِنُونَ(الروم/۴). و
بضع از هفت إلی نه است و اعداد در احلام، بر معانی دلالت دارند.
«قاعده ۳۷» و این دلالت میکند بر اینکه تمام مثالهای قرآن اصول علم
تعبیر هستند برای کسی که در نظر و استدلال به آنها مهارت داشته باشد.
«قاعده ۳۲» و به خاطر دلالت قرآن، ممکن نیست معنای رؤیا عکس شود
«قاعده ۳۰» و شرط معبّر آن است که به کلام خدا آگاهی داشته باشد چون
تعبیر خواب از باب فتوی است. «قاعده ۴۰». اگر لطف خدا و درایت
وتیزهوشی معبّر نبود، گشایشی برای این دختر و مادر حاصل نمیشد. والله
اعلم.

روی دادهای
معاصر مثال سوم:

زنی
صالح در خواب دید که موجی از هوای گرم او را دنبال میکند تا اینکه در
آشپزخانه مستقر شد. از معبّری پرسید. گفت: این شیطان است که بر شما
مسلط شده است و گفت: باید قرآن بخوانی، زن به این تعبیر مطمئن نشد. از
معبر دیگری پرسید. گفت: اجاق گاز را بررسی کن شما در خطری و این خواب
هشدار است. زن اجاق گاز را جستجو کرد، دید که شلنگ گاز سوارخ است.
خداوند نسبت به آن زن اراده خیر کرد، که آن خواب هشدار دهنده را به زن
نمایاند. و به سبب این تعبیر مناسب از یک بلای بزرگ نجات یافت.

تحلیل:

رموز
این خواب، عبارتند از: جریان هوا، حرارت آن، جریان هوای گرم که زن را
دنبال میکند واستقرار آن در آشپزخانه.

تمام
رموز معنی واحدی را تکمیل میکنند. خواب واقعه به هم پیوسته و تجزیه
ناپذیر است «قاعده ۲۰» معبّر اول، رموز را به جریان هوای گرم و تعقیب
آن خلاصه میکند که از آنها معنی شیطان استخراج میکند.

و از
رمز دیگر که استقرار جریان هوا در آشپزخانه است غفلت کرده، همچنانکه
شایستگی زن را نادیده میگیرد، که تعبیر به اختلاف هیأت و منزلت افراد
تغییر میکند «قاعده ۱۶» و اما معبّر دومی به امثال قرآن که اصل از
اصول تعبیر است اعتماد کرده است «قاعده ۳۲» و از قول خداوند کمک گرفته
است که میفرماید:

أَیوَدُّ أَحَدُکُمْ أَنْ
تَکُونَ لَهُ جَنَّهٌ مِنْ نَخِیلٍ وَأَعْنَابٍ تَجْرِی مِنْ
تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ لَهُ فِیهَا مِنْ کُلِّ الثَّمَرَاتِ
وَأَصَابَهُ الْکِبَرُ وَلَهُ ذُرِّیهٌ ضُعَفَاءُ فَأَصَابَهَا
إِعْصَارٌ فِیهِ نَارٌ فَاحْتَرَقَتْ کَذَلِکَ یبَینُ اللَّهُ لَکُمُ
الْآیاتِ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ(البقره/۲۶۶)

«(در
این هنگام،) گردبادى (کوبنده)، که در آن آتش (سوزانى) است، به آن
برخورد کند و شعله‏ور گردد و بسوزد».

گردبارد مقدّمه اول، آتش مقدمه دوم، و آتش سوزی
نتیجه هشدار دهنده است که خداوند زن را به خاطر شایستگیاش نجات
داد.

روی دادهای
معاصر مثال چهارم:

مردی
در خواب دید که ماری بر دَر منزل او به خود پیچیده، با ظرفی که همراه
خود داشت به مار زد. ترسان از خواب پرید. پیش معبّر اول رفت و خواب را
بازگو کرد. معبّر گفت: بر شما قرضهای است و یکی از طلبکاران از شما
میخواهد طلبش را پرداخت کنی. و در آینده پرداخت خواهی کرد، بیننده
خواب گفت: هیچ دَینی بر من نیست که آن را بپردازم. پیش معبر دیگری رفت
و گفت: آیا شما راننده داری؟ گفت: بلی و گفت بدون دلیل از او نگرانی؟
مرد گفت: بلی. معبّر گفت: آیا ناگهان احساس خستگی و سستی غیر طبیعی در
خود میکنی؟ گفت: بلی، معبّر گفت: رانندهات شور چشم است. رفع اثر چشم
او کن و ظنّت را نسبت به او نیکو دار. پس از مدّتی خستگی و نگرانی او
بر طرف شد.

تحلیل:

رموز
این خواب عبارتند از: مار، درب منزل و ضربه با ظرف.

معبّر
اوّل فقط به رمز دوّم که وجود مداوم طلبکاران بر دَر منزل است، نظر
کرده و دو رمز دیگر را از نظر دور داشته است، حال آنکه رؤیا واقعه به
هم پیوسته است و تجزیه به آن ضرر میرساند «قاعده ۲۰» و به همین خاطر
معبّر به خطا رفت و بیننده خواب دَین را انکار کرد. اما معبّر دوم
رأیش به هدف خورد چون از حال و اوضاع صاحب خواب سؤال کرد. طبق «قاعده
۱۶» و راننده را مخصوصاً ذکر کرد چون زیاد از منزل بیرون میآید و
بنابراین زیاد بر در میماند و مار قرینه است بر اینکه راننده شور چشم
است ولی نفع او زیاد است. به همین دلیل گفت، گمانت را نسبت به او نیکو
دار. چنانکه در حدیث جن مدینه آمده است. و قرینه در خواب تکیهگاه است.
طبق «قاعده ۳۳» و از این معنی عدول نمیشود.

روی دادهای
معاصر مثال پنجم:

مردی
در خواب دید که یک خارپشت و یک گربه به او حمله کردند.

مرد
خارپشت را کشت. ولی گربه وارد منزلش شد و مرد ترسان از خواب پرید. مرد
نزد معبّر رفت و خوابش را بازگو کرد معبّر از وضعیّت صاحب خواب پرسید.
مرد گفت: پسر کوچکی با چشمان بسیار زیبا دارم که ناگاه به بیماری چشم
مبتلا شد. در بیمارستان متخصص چشم معاینه گردید و به من گفتند که پسرت
به دو نوع سرطان عصب چشمی مبتلا شده که به سوی مغز در حال پیشروی
هستند و باید برای جلوگیری از رسیدن سرطان به مغز پسر، هر دو چشمش
تخلیه شود.

زمان
عمل، حداکثر یک هفته تعیین گردید و سپس از من درخواست امضاء کردند. و
بعد از این، خواب را دیدم.

معبّر
گفت: عمل جراحی را به تأخیر بینداز و سپس گفت: آیا آنگاه که پسرت از
درد چشم اظهار ناراحتی کرد، دو تا از دوستانش با او بودند که یکی ریش
را اصلاح کرده و دیگری ریش و سبلیش را از ته زده بود؟ صاحب خواب گفت:
بلی. و از یکی از آنان که چشمان زیبای پسر را توصیف میکرد شنیدم که
گفت: اگر این چشمان مال یک زن بود، به ملکهی زیبایی تبدیل میشد. و
دیگری خندید. معبّر گفت: برای رفع آسیب چشم آنان اقدام کن. ان شاء
الله خدا شفایش خواهد داد. آسیب چشم، رفع گردید و پسر در کمال حیرت
پزشکان کاملاً شفا یافت.

این واقعه در سال ۱۴۱۷ هروی
داد.

تحلیل:

رموز
این خواب عبارتند از: مجلس، گربه و خارپشت و حمله آنها و کشتن یکی از
آنها.

سؤال
معبّر از صاحب خواب ضروری است، چون تعبیر بر حسب اختلاف هیأت و منزلت
افراد تغییر میکند.

طبق
«قاعده ۱۶» و وجود این دو شور چشم در مجلس صاحب خواب، دلیل بر اینست
که آنها از نزدیکان او نیستند بنابراین معبّرگفت: آنها از دوستان
هستند.

گربه
اشاره دارد به قول پیامبرص:

«إنهنّ
من الطوافات علیکم». «گربهها، اطراف شما میچرخند». «مقصود از حدیث ران
بودن گربهها است».

و جز
در مناسبات نمیآیند و نرمی گربه دلالت دارد بر آن شخصی که ریش را از
ته زده بود، و زبری خارپشت دلالت دارد بر آن شخص که سر و رویش را
اصلاح کرده بود.

و
دلالت قرآن و سنت اصلی از اصول تعبیر است. «قاعده ۳۲» و به اصول رؤیا
از نظر جنس، صنف و طبع استدلال کرده و آنها را إعمال نموده است. طبق
«قاعده ۴»

پایان

قبل از
اینکه این بحث را خاتمه دهم شایسته است که به فرموده امام مالک
اشارهای داشته باشم که از او سؤال شد: هر کس میتواند خواب را تعبیر
کند؟ در جواب فرمود: آیا میشود نبوّت را به بازی گرفت؟ سپس گفت:
نمیتواند خواب را تعبیر کند مگر کسی که در آن مهارت داشته باشد. اگر
نیکی دید آن را باز گوید و اگر بدی دید، سکوت کند یا خیر
گوید().

شیخ
سعدی: میفرماید: علم تعبیر از علوم شرعیه است که یاد دادن و یادگرفتن
آن ثواب دارد().

براین
اساس بر بیان قواعد گذشته این علم شرعی که مورد بی مهری واقع گردیده
حریض شدم. تا همچنانکه امام مالک فرمود، در فهم آن مهارت کسب کنیم.
اگر توفیق حاصل شده و بر مراد دست یافته ام. خدایا سپاس تو گویم
همچنانکه شایسته عظمت ذات تو و بزرگی سلطان توست. و اگر غیر اینست از
خداوند بزرگوار آمرزش میطلبم که آنچه در توان داشتم بذل
نمودهام.

والله
أعلم وصلى الله وسلم على نبینا محمدٍ وعلى آله وصحبه أجمعین.

ما
دعوه أنفع یا صاحبی

من
دعوه الغائب للغائب

ناشدتُ
الرحمنَ یا قارئاً

أن
تسئلَ الغفران للکاتب

ای
دوستم هیچ دعائی سودمندتر از دعائی نیست که غائبی برای غائبی میکند تو
را به خدا قسم میدهم ای خوانندهی کتاب! که برای نویسنده آن، طلب آمرزش
کنید.

مؤلف /
أبو محمد عبدالله بن محمد بن عبدالرحمن السدحان

شهر
طائف – رجب ۱۴۲۴هـ

ص. ب /
۱۵۴۰۳۳ الریاض / ۱۱۷۳۶


دسته: ب | تعداد بازدید: 1412

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.