خواب نامه | تعبیر خواب جامع و کامل

کاملترین مرجع تعبیر خواب از معبران اسلامی و روان شناسان بزرگ غربی همراه کلمات جدید

تعبیر خواب مقدمه

مقدمه ازدانشمند
بزرگوار دکتر عبدالله بن عبدالرحمن الجبرین

الحمد
لله وحده وصلى الله وسلّم على محمدٍ وآله وصحبه، وبعد:

کتابی
را که برادر عبدالله بن محمد السدحان نوشته است، خواندم.

خداوند
متعال او را توفیق دهد و به راه راست هدایتش کند که براستی کار نیکی
انجام داده و فائده رسانده و بر مراد دست یازیده است. و چیزهای زیادی
را که به خواب و رؤیا تعلّق دارد توضیح داده و کیفیّت تعبیر و آنچه که
معبّرین در تعبیر آن موفق شدهاند، و راههای شناخت آنان به تعبیر خواب
و آنچه را که معبّر حق دخالت در آن ندارد، بیان کرده است. و واقعاً
نویسنده از سر دانش و لیاقت از عهده مطلبی که انتخاب کرده برآمده است،
و به بسیاری از اهل خواب و رؤیا، و به بسیاری از معبّرینی که در این
عصر و زمان زیاد شدهاند، برخی اصابت میکنند و بیشتر به خطا میروند
فائده رسانیده است. چون تعبیر همچنانکه نویسنده ذکر است بر اجتهاد و
نظر و دقّت فکر اعتماد دارد.

والله
أعلم.وصلى الله على محمدٍ وآله وصحبه وسلم

نویسنده: عبدالله بن عبدالرحمن الجبرین

مقدمه از
دانشمند بزرگ شیخ: عبدالله بن سلیمان المنیع

الحمد
لِلّه عالمِ الغیب والشهاده یختص مَن یشاء مِن خلقه بفضله وکرمه
وإلهامه. أحمده وأشکره وأثنی علیه بما هو أهله وبما هو حق قدره وأشهد
أن لا إله إلاَّ الله وحده لا شریک له وأشهد أنّ محمداً عبده ورسولهص
وأصحابه أجمعین وبعد:

بخت
یارم بود که بر مقاله گرانقدر جناب شیخ عبدالله بن محمد بن عبدالرحمن
السدحان به عنوان «القواعد الحسنى فی تأویل الرؤى» اطلاع یافتم که
شامل چهل قاعده کلی در تعبیر خواب و مجموعهای از مثالها میباشد که بر
صحّت این قواعد و بر نیاز مبرم به آنها از جانب کسانی که خداوند متعال
نعمت فقه تأویل و تفسیر خواب را به آنها بخشیده است، تأکید
میکند.

در این
مقاله تفکر نمودم و آن را بر آمده از مهمترین مصادر تشریع یعنی؛ کتاب
و سنت یافتم و مایه گرفته از نظر و آرای انبیاء و رسل خدا نسبت به
تفسیر و تأویل خواب و اینکه خواب را جزئی از وحی قلمداد کردهاند، دیدم
و آن را موافق نظر سلف صالح همچون ابن سیرین و غیر او که در مورد
تعبیر و تفسیر خواب دارند، یافتم.

واقعاً
شیخ عبدالله در کتاب ارزشمندش در راه سلف گام برداشته است به دور از
زیادهروی و کوتاهی در تأویل «بدون اینکه از حد اعتدال تجاوز کند» و به
دور از آنچه که برخی از مدعیان علم از بدعتگذارها و متصوفه و مدعیان
علم بر جهان هستی و علم بر مکانهای حوادث ادعا میکنند.

کتابی
است گرفته شده از منابع تشریع و از شیوه و روش پیامبرمان حضرت محمدص
در تأویل و تعبیر خواب و رؤیا. هیچ زیادهروی، کوتاهی و غلوّی را در
این مسلک الهامی از جانب رب العالمین انجام نداده است.

و مؤلف
آن، شیخ عبدالله السدحان دارای عقیده سلفی است که از هر گونه بدعت،
ترّهات، چرندیات، اشتباهات و ادعاءات پوچ و باطل بری است. او شخصیّت
دانشمند، صالح، با تقوا، معتدل و دارای گرایش سالم و در قول، عقیده و
عمل به سنت محمد مصطفیص ملتزم است.

بیشک
این کتاب گرانبها چراغی خواهد شد برای هر کس که وارد میدان تفسیر و
تعبیر خواب میشود و از نور آن بهرهمند میگردد.

تا
قواعد و اصول آن نقطه آغاز تأویل و تغذیه الهام و دروازه ورود به علم
تأویل و تفسیر خواب واقع شود.

بیشک
این کتاب گرانقدر از مهمترین مراجع علمی در علم تفسیر و تعبیر خواب
خواهد شد. من کتاب مستقلی را در قواعد تعبیر خواب جز این کتاب
نمیشناسم. پس این کتاب پیش افتاده مبارک، گردآورندهای پراکندگیهای یک
علم، ساز و برگ کسی که در تأویل و تعبیر خواب استعداد دارد و تصحیح
کنندهی راه و روش کسی است که بدون دلیل وارد این علم میشود. از خداوند
متعال مسألت مینمایم که این کتاب را در ترازوی حسنات مؤلفش قرار دهد و
عملش را برای خود خالص گرداند که او پشتیبان و مددکار است.

به قلم
/ عبدالله بن سلیمان المنیع

مقدمه از
مؤلف

الحمد
لله رب العالمین والصلاه والسلام على أشرف الأنبیاء والمرسلین نبینّا
محمدٍ وعلى آله وصحبه أجمعین وبعد:

قبل از
شروع به تألیف این کتاب «القواعد الحسنى فی تأویل الرؤى» مدتی زیادی
تردید داشتم به خاطر عظمت شأن و منزلت رؤیا، و هم به خاطر اینکه
معبّرین بسیاری در این اواخر با اجتهادات مختلف به آن پرداخته بودند.
اما بعد از استخاره با خدا و مشورت با علماى بزرگوار و تشویق آنها
تصمیم گرفتم که به این موضوع مهم بپردازم. چرا که نه در حالیکه
امامانی از اهل حدیث در تصنیفاتشان موضوع مستقلّی را به آن اختصاص
دادهاند و پیامبرص به آن اهتمام ورزیده و بر آن حریص بودهاند. هرگاه
رسول اللهص از نماز صبح فارغ میشد، رو به اصحاب کرده و میفرمود: «هل
رأى أحدٌ منکم البارحه رؤیا». [البخاری، ۱۲/۴۵۷].

«آیا
کسی از شما شب گذشته خوابی دیده است».

یا
میفرمود: «من رأى منکم رؤیا فلیقصّها أعُبّرها له». [مسلم:
۳۵/۱۵].

«هر کس
از شما خواب دیده بازگوید تا برایش تعبیر کنم».

حرص
پیامبرص بر این مسأله در حالیکه وحی بر وی نازل میشد دلالت میکند بر
اینکه تعبیر خواب در عصر ما به دلیل قطع وحی و نیاز ما به پیامهای
نویددهنده. از اهمیّت بالاتری برخوردار است. عباده بن الصامتس گفته
است: از رسول خداص در مورد این آیه سؤال کردم که خداوند
میفرماید:

لَهُمُ الْبُشْرَى فِی
الْحَیاهِ الدُّنْیا وَفِی الْآخِرَهِ لَا تَبْدِیلَ لِکَلِمَاتِ
اللَّهِ ذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ(یونس/۶۴)

«در
زندگى دنیا و در آخرت، شاد (و مسرور)ند; وعده‏هاى الهى تخلف ناپذیر
است! این است آن رستگارى بزرگ».

پیامبرص فرمود: «از روزی که این آیه نازل شده کسی
جز تو در مورد آن از من سؤال نکرده است. منظور از بشری در آیه، رؤیای
صالحهای است که آدم خودش میبیند یا به خواب دیده میشود» و فرمود: «لم
یبق من النبوّه إلاَّ المبشرات». «از نبوت جز مبشرات چیزى باقى نمانده
است. عرض کردند مبشرات چیست؟ فرمود: «رؤیای صالحه است». [صحیح ترمذی:
الألبانی، ۸۵۴].

و
فرمود: «هر گاه آخر زمان نزدیک شد تقریباً خواب مسلمان دروغ از آب در
نمیآید». [البخاری، (الجامع ۷۰۱۷) ومسلم، (المسند ۲۲۶۳)].

به
همان اندازه که خواب اهمیت زیادی دارد، به وجود آوردن تعبیرکنندگان
متخصصینی نیز از اهمیّت بالای برخوردار است.

متخصصینی که رمز و راز رؤیاها را باز کنند، و بر
درک و فهم آن رموز و گردآوری عناصر آن، توانائی داشته باشند، و
بتوانند خواب را با دنیای واقعی بیننده خواب ربط دهند تا معنی کلّی
خواب درک گردد، به اضافهی شناختی که بتواند تمام رموز سابق را در
برگیرد و آن را به دنیای حاضر پیوند دهد، و همچنین این متخصصین نیاز
دارند به اینکه خود را از موانع تعبیر و قید و بند روش معبّرین رها
سازند، و این امر میطلبد که تعبیر خواب از زوایای مختلف، و در خلال
معانی جدید که قبلاً به کار گرفته نشده، بررسی شود تا این روش بحث،
متخصّص را به تصحیح و مرتّب کردن رؤیا رهنمون شود که با حقیقت زندگی
ما سازگاری داشته، و با احکام شرعی مخالفت نداشته باشد و این، به هیچ
وجه به معنای دعوت به خروج از اقوال معبرین گذشته نیست، بلکه دعوت به
نوآوری در روشهای است که کسانی که در علم تعبیر از ما پیشی گرفتهاند،
به آن دسترسی پیدا نکردهاند. کسانی که مناسب با زمان و مکان و واقع
زندگی خودشان اجتهاد کردهاند.

بنابراین تمنا دارم که هیچ کس در طعن به گرایش این
کتاب شتاب نکند.

و به
بهانه اینکه مخالف با چیزی است که بر عموم حاکم است، استفاده از آن را
ترک ننماید. چون حکمت گم شده مؤمن است و فقط حق، شایستگی تبعیّت
دارد.

آفرین
بر این گوینده که میگوید:

وَلستُ بنـاجٍ من مقـاله طاعـن

ولو
کنتُ فی غارٍ على جبلٍ وعرٍ

ومن
ذا الذی ینجو من الناس سالماً

ولو
غاب عنهم بین خافِیَتَیْ نسرٍ

از زخم
زبان بدگویان نجات پیدا نخواهم کرد، ولو اینکه در غاری در کوه صعب
العبور سکنی گزینم. چه کس از «دست و زبان» مردم خلاصی مییابد، ولو
اینکه خود را در بین بالهای کرکس مخفی کرده باشد.

وصلى
الله وسلّم على نبینا محمدٍ وعلى آله وصحبه.


دسته: م | تعداد بازدید: 1902

تعبیر خواب مقدمه

بسم الله الرحمن الرحیم

بدان
که علم تعبیر علمی شریف و بزرگ است وحق تعالی این علم را به یوسف علیه
السلام آموخت

عبد الله ابن عباس می
گوید:

اول
چیزی از نبوت که ایزد تعالی به حضرت محمد علیه السلام نمود این بود که
فرشته مقرّب او را در خواب گفتی بشارت باد تورا که حق تعالی از جمله
انبیاء تو را برگزید و خاتم انبیاء گردانید چون حضرت از خواب بیدار شد
این خواب را با خدیجه ع گفت وخدیجه گفت دل خوش دار که از این خواب خیر
و اقبال یابی

در
خبرآمده است این علم معجزه یوسف علیه السلام بود وعلمی که معجزه
پیامبران است به یقین علم شریف و بزرگی است بعضی از انبیاء را نبوت به
خواب کرامت گشته

این
نرم افزار برگرفته از تعبیر خواب معبران مختلف می باشد ولی بیان تعبیر
خواب معبران مختلف دلیل بر رد یا قبول صحبتهای آنها نمی باشد

مستند
ترین بخش این نرم افزار مربوط به کتاب زیر می باشد.

کتاب :
تعبیر خواب از محمد ابن سیرین ودانیال نبی

تالیف : شیخ
اب‍وال‍ف‍ض‍ل‌ ح‍ب‍ی‍ش‌ ب‍ن‌ اب‍راه‍ی‍م‌ ال‍ت‍ف‍ل‍ی‍س‍ی

شیخ
اب‍وال‍ف‍ض‍ل‌ ح‍ب‍ی‍ش ‌ب‍ن‌ اب‍راه‍ی‍م‌ ال‍ت‍ف‍ل‍ی‍س‍ی مؤلف کتاب
تعبیر خواب چنین مى‏فرماید: در دوران زندگانى خود هر چقدر کوشش کردم
تا کتابى در احوال تعبیر خواب به زبان فارسى و به صورت کامل و واضح و
با حجت و برهان قاطع که براى عموم مردم باشد، دست نیافتم و با خود عهد
بستم کتابى در احوال تعبیر خواب از کتب معبرین عصر خود که در این علم
شریف عالم و معروف هستند ساخته و پرداخت کرده باشم. بنابراین از میان
کتب موجود در عصر خود از کتاب اصول دانیال پیغمبر و کتاب تقسیم حضرت
امام جعفر صادق (ع) و کتاب جوامع محمد بن سیرین و کتاب دستور ابراهیم
کرمانى و کتاب ارشاد جابر مغربى و کتاب تعبیر اسماعیل بن اشعث و کتاب
کنز الرؤیا مأمونى و کتاب تعبیر بیان عبدوس و کتاب تعبیر جاحظ بن
اسحاق و کتاب جمل الدلایل و کتاب ایضاح التعبیر فخرى و کتاب کافى
الرؤیا و کتاب تعبیر معروف طاووس و کتاب مفرح الرؤیا و کتاب تحفه
الملوک و کتاب منهاج التعبیر خالد اصفهانى و کتاب مقدمه التعبیر و
کتاب حقایق الرؤیا و کتاب وجیزه محمد ساهونه و کتاب‏هاى متفرق از
کلمات هر کس که در این علم تصنیف کرده بود و نام این کتاب را کامل
التعبیر نهادم. زیرا که در این علم از این کامل‏تر به فارسى
نساخته‏اند. آنچه واضح است این که همه کس را به این کتاب احتیاج است و
از قول استادان این صنعت، اقوال شش کس را یاد کردم که هر یک از این
استادان در عصر خویش یگانه و حکیم بودند اول از قول پیغمبر (ع) که در
عصر بخت النصر بوده، دوم امام جعفر صادق (ع)، سوم محمد بن سیرین،
چهارم ابراهیم کرمانى، پنجم جابر مغربى، ششم اسماعیل بن اشعث و بقدر
اختیار از دیگران نقل گردید.

روایات در مورد
خواب دیدن وتعبیرآن

حاکم
از انس بن مالک روایت نموده است که

پیامبر(ص) فرمود :

«ان
الرؤیا تقع علی ما تعبر ومثل ذلک مثل رجل رفع رجله فهو ینتظره متی
یضعها فاذا رأی احدکم رؤیا فلا یحدث بها الا ناصحاً او عالماً
»

یعنی

(خواب
آنگونه که تعبیر می شود ،اتفاق می افتد و واقع شدن آن مانند کسی است
که پای خود را برداشته است ومنتظر است تا ببیند که چه وقت آن را روی
زمین بگذارد.پس هر گاه یکی از شما خوابی رادید آن را به جز نزد عالم و
یا ناصحی بازگو ننماید )

ابوداود، ترمذی و ابن ماجه نیز از ابو رزین عقیلی
روایت نموده اند که

پیامبر (ص)فرمود :

«الرؤیا علی رجل طائر مالم تعبره فأذا عبرت وقعت..

یعنی

( خواب
اگر تعبیر نشود چونان پرنده ای پرواز می کند و به وقوع نمی پیوندد اما
اگر تعبیر شود ،واقع می شود.. .) .

ترمذی
نیز از ابو هریره روایت نموده است که

پیامبر فرموده است :

«اذا
رأی احدکم الرؤیا الحسنه فلیفسرها ولیخبر بها واذا رأی الرؤیا القبیحه
فلا یفسرها و لایخبر بها»

یعنی

(اگر
یکی از شما خواب خوبی را دید آن را تعبیر نموده ونزد دیگران با زگو
نماید و اگر خواب زشت و نا خوشایندی را دید آن را تعبیر نکند و نزد
دیگران نیز بازگو ننماید).

و نیز
امام مسلم از ابو هریره روایت نموده است که

پیامبرخدا(ص) فرمود:

«فان
رأی احدکم ما یکره فلیقم فلیصل ولا یحدث بهاالناس»

یعنی

(اگریکی از شما خواب ناخوشایندی را دید پس از خواب
برخیزد ونماز بخواند و آن را برای کسی بازگو ننماید).

هشام بن عروه از پدر خویش نقل می
کند :

خواب
بشارت است از خداوند مردم صالح را

وخبر است از ابوذر که پیامبر علیه
السلام فرمود :

خواب
مردم صالح جزئی است از چهل وشش جزء پیغمبری

وهمین طور از عبدالله عباس و او
از سلیمان که فرمود :

خواب
وحی است از خدای تعالی بر بندهء مومن که او را از خیر و شری که به او
خواهد رسید آگاهی دهد پیش از آنکه آن خیر وشر به او رسد.

ابوذر می گوید :

گروهی
از یاران پیامبر پیش او آمدند غمناک وگفتند. یا رسول الله بر تو از
آسمان وحی آمدی وتو ما را از کارها خبر دادی اما اگر خدائی نکرده اجل
تورا فرا رسد چه کسی ما را خبر دهد و بی اخبار کارهای دین چگونه می
دانیم پیامبر فرمود بعد از وفات من وحی منقطع می شود ولی مبشّرات
منقطع نگردد یاران عرض کردند مبشّرات چه باشد پیامبرفرمود مبشّرات
خوابهای پسندیده بود . که انسان سالم بیند و یا کسی از برای او
بیند

سلمان مروی گوید :

از
رسول خدا شنیدم که به یارانشان می گفت چون کسی از شما که خوابهای
پسندیده بیند باید که خدای تعالی را سپاس گوید و با دوستان و مومنان
در میان گذارد . ولی اگر خواب ناپسند بیند باید چند مرتبه از شر شیطان
پناه به حق تعالی ببرد و آن خواب را با هیچ کسی نگوید تا از آن هیچ
گزند و ضرر به او نرسد

امیر مومنین می فرماید :

چون
مومنی خوابی بیند باید تعبیر آن را بداند تا از خواب خوب بهره نیکو
گیرد و از خواب بد حذر کند به دعا و عبادت وصدقه دادن

حضرت صادق (ع) می فرماید:

اگر
کسی خوابی دیده و فراموش کرده و معبر بخواهد خواب او را بداند راهش آن
است که نامش را بپرسد و حروف نام او را بشمارد و جمع کند آنگاه نه نه
طرح کند و باقیمانده را ملاحظه کند مثلا

اگر نه مانده است شهر ها را در خواب دیده و بر فساد تعبیر
کند،

خدای
متعال می فرماید: ” و کان فی المدینه تسعه رهط یفسدون فی الارض و لا
یصلحون” و در آن شهر نه گروه بودند که در زمین فساد می کردند و اصلاح
نمی کردند.

و
اگر هشت مانده است سفر یا تزویج در خواب دیده
است،

خدای
متعال می فرماید: ” ثمانی حجج فان اتممت عشر افمن عندک- هشت سال و اگر
دهسال تمام کردی به میل خودت بستگی دارد”

و
اگر هفت مانده است بر درندگان و سگان دلالت
دارد،

خدای
متعال می فرماید:” و یقولون سبعه و ثامنهم کلبهم – و می گوید (یاران
غار) هفت نفرند و هشتمین ایشان سگ ایشان است” ، و اگر گاو ها و قوچها
در خواب دیده باشد، کلام خدای متعال است که: ” سبع تقرات سمان یا کلهن
سبع عجاف – هفت گاو فربه که آنها را هفت گاو لاغر می خورند”.

و
اگر شش
مانده است و بیننده خواب صالح و
درستکار و با تقوی است دلالت بر آن دارد که فرشتگان و افراد صالح را
در خواب دیده است و تعبیرش آن است که کارش درست می شود و به سر انجام
می رسد،

خدای
متعال می فرماید: ” خلق السموات و الارض فی سته ایام ثم استوی علی
العرش – آسمان ها و زمین را در شش روز بیافرید آنگاه بر عرشمستولی
شد”.

و
اگر پنج مانده است در خواب اسب و اسلحه دیده است
.

و
اگر چهار مانده است نیز اسب و اسلحه دیده است،

خدای
متعال می فرماید: ” فی اربعه ایام سواء للسائلین – در چهار روز
(آفرینش زمین و ارزاق آن را به پایان رساند) که یکسان است برای
پرسندگان)

و
اگر سه
مانده است دلالت دارد بر آن که با کسی
رازی بگوید،

خدای
متعال می فرماید: ” ما یکون من نجوی ثلثه الا هورا بعهم – هیچ سه نفری
با هم راز نگویند مگر آنکه خداوند چهارمین ایشان است” و در جای دیگر
می فرماید: “ثلثه ایام الا رمزا – سه روز جز با اشاره سخن
نگویی”.

و
اگر دو
مانده است با کسی ملاقات مینماید که
برای دین و دنیایش سودمند است و از چیزی که می ترسد ایمنی می یابد و
به آنچه امید دارد میرسد.

و
اگر یک
مانده است دلالت دارد بر آنکه مردی
بزرگوار یا پدشاهی بزرگ را در خواب دیده است،

خدای
متعال می فرماید: ” سبحانه هو الله الواحد القهار – منزه است او، اوست
خداوند یکتای مقتدر”.

ابن سیرین می گوید:

وقتی
کسی خوابی دیده و فراموش کرده و معبر بخوهد خواب او را بداند راهش
انست که به بیننده خواب بگوید دست بر اندام خود بگذار:

اگر
دست بر سر گذاشت، معبر به قیاس آن بگوید که در خواب کوه دیده
است.

اگر بر
چشم گذاشت، چشمه آب شور دیده است.

اگر بر
بینی گذاشت، دامنه کوه دیده است.

اگر بر
صورت خود گذاشت، چمن و سبزه زار دیده است.

اگر بر
دهان گذاشت، چشمه آب شیزین دیده است.

اگر بر
گوش گذاشت، غار و گودال کوه دیده است.

اگر بر
ریش و سبیل دست گذاشت، گیاهان و علفزار دیده است.

اگر بر
گلو دست گذاشت، قنات و کاریز یا نقب و سوراخ دیده است.

اگر بر
سینه و دل دست گذاشت، مسجد و معبد و مصلی و نمازگاه دیده است.

اگر بر
شکم دست گذاشت، رودخانه آبی دیده است.

اگر بر
ناف دست گذاشت، گودالی در زمین دیده است.

اگر بر
عورت دست گذاشت، سکویی دیده است.

اگر بر
دوش و شانه دست گذاشت، عمارتی بلند و یا ایوانی را دیده است.

اگر بر
مچ و ساعد خود دست گذاشت، درختان را دیده است.

اگر بر
انگشتان خود دست گذاشت، درختان خرما را دیده است.

اگر بر
پشت خود دست گذاشت، بیابانها را دیده است.

اگر بر
پهلوی خود دست گذاشت، سرا و جایگاهی دیده است.

اگر بر
مقعد دست گذاشت، مزبله در خواب دیده است.

اگر بر
ران و کفل دست گذاشت، ستونی سبز یا درختی بزرگ مانند خرما و سرو و
نظایر اینها دیده است.

اگر بر
زانو دست گذاشت، درخت بی ثمر یا ستون و مانند آن دیده است. اگر بر کعب
و قوزک پا دست گذاشت، پشته و گردنه کوچکی دیده است. و

بهمین
ترتیب که ذکر شد معبر می تواند خواب کسی را که فراموش کرده است
دریابد وتعیر آن را بگوید.

دانیال نبی علیه السلام می
فرماید:

فراموش
کردن خواب از چهار چیز است:

۱- از بسیاری گناه و
معصیت

۲- از کارهای گوناگون و
مختلف

۳- از ضعف نیت و
اعتقاد

۱- خیر خواه باشد

۲- علیم و دانا باشد

۳- دشمن و کینه توز و منافق
نباشد.

زیرا
آنها چنان تعبیر می کنند که موافق خواسته خود آنها است معبر
باید قدرت تشخیص زیادی داشته باشد. موقعیت خواب بیننده را بشناسد که
در تعبیر خواب مؤثر است.

شخصی خدمت حضرت صادق(ع) رسید و گفت خواب دیدم که خورشید
از سر و بدنم طلوع کرده امام علیه السلام خوابش را تعبیر کرد. اما او
گفت می گویند خورشید اقتدار ملک و مملکت است. فرمود: تو از آنها که
خلیفه می شوند نیستی و نه سابقه خلافت در آباء و اجدادت وجود داشت.
کدام خلافت و فرمانروایی بهتر از این است که نور ایمان داشته باشی که
به امید آن وارد بهشت شوی. آنها در علم تعبیر اشتباه می کنند عرض کردم
صحیح می فرمایید.

تشخیص
موقعیت یکی از شرایط مهم تعبیر است ملاحظه می کنید

امام علیه السلام خواب دو نفر را
که یک نوع خواب دیده بودند چگونه تعبیر و تفسیر می فرماید هر دو خواب
دیده بودند مشغول رفتن به کربلا هستند. یکی اذان می گوید و آن دیگری
نیز اذان گفت.به اولی فرمود تو به مکه خواهی رفت. با استفاده از ایه”
وَ اَذِنَ فی النّاسِ للحَجِّ یا توُک َرُجالا” به دومی فرمود دزدی
خواهی کرد با استفاده از ” و اذن مؤذن یا ایتها العیر انکم
لسارقون”

تشخیص
این موارد و فرق بین آن دو گذاشتن، فقط در اختیار معصوم است اینها
نکات و وقایعی است که افراد عادی سر از آن در نمی آورند مسئله دیگر که
اهمیت به علم تعبیر می دهد و اطلاعات ما را در علم. تعبیر بسیار کم و
کوتاه نشان میدهد تشخیص موقعیت خواب بیننده است و تطبیق تعبیر با مورد
خاص است

امام صادق (ع) فرمود: کسی که در
خواب ببیند داخل حرم کعبه شده ولی می ترسد، او ایمن خواهد بود که
خداوند در قرآن کریم می فرماید ” حَّرماً آمِنّا” .

معلوم
می شود یکی از طرق تعبیر تطبیق با آیات قرآن است

در مورد کسی که خود را در شام
ببیند فرمود برکات و نعمتهایی به او میرسد که در قرآن کریم می فرماید:
” و جَعَلْنا بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ القری التی بارَکنا فیها” منظور
شام است.

و از
این داستان تطبیق با آیات را بسیار مؤثر می نماید.

گویند مهدی پسر منصور دوانقی در
خواب دید رویش سیاه شده به معبران مراجعه کرد گفتند. ما از تعبیر این
خواب عاجزیم. خوب است ( ابراهیم بن عبدالله) کرمانی را احضار کنید و
از او تعبیر بجویی مهدی همین کار را کرد. ابراهیم گفت خداوند به تو
دختری خواهد داد. از او پرسیدند به چه دلیل می گویی؟ گفت به دلیل این
آیه “وَ اِذا بُشِّرَ اَحَدُهُم بالانثی ظلّ وجهه مسوداً و هو
کَظیم”(سوره نحل، آیه ۵۸) در همان روز برای او دختری متولد شد مهدی ده
هزار درهم به او بخشید و هزار درهم دیگر هم موقع تولد بخشید.

یکی از آقایان علماء می فرماید:
شخصی به من مراجعه کرد و خوابی را نقل نمود که تعبیر آن خواب به دزدی
اشاره داشت ” مثل اذان گفتن” اما من او را مرد دزدی تشخیص ندادم و
خیال می کردم آدم خوبی است. بالاخره گفتم ممکن است بدت بیاید این خواب
تو دلیلی است بر اینکه سرقت کرده ای. گفت آقا همینطور است . مادر زن و
پدر زنم رفتند مسافرت. من خانه آنها را نگه می داشتم یک روز رختخواب
را باز کردم دیدم داخل رختخواب مقداری طلا آلات است. برداشتم اما بعد
از برگشتن از مسافرت احتمال نمی دادند . که من باشم دیگری را متهم
کردند. که الان او در محاکمه است گفتم: به هر صورت باید یک کاری بکنی
لااقل دیگری را از این گرفتاری خارج کنی.

البته
اتفاقات خیلی زیاد است که به تدوین و نگارش نیاز نیست ولی ما به این
مقدار فعلا بسنده می کنیم.

روشهای تعبیر
خواب و شرایط آن واعمال مربوط به دیدن خواب

اول:

خواب سه نوع است:

۱٫رؤیای صالحه یا خوابی نیکو که مژده ای است از
طرف خداوند برای بیننده ی آن ویک قسمت از چهل و شش قسمت نبوت پیامبران
است .[بخاری ومسلم]

۲٫خواب
ناپسند ونا خوشایند که از طرف شیطان است وبرای مسخره کردن و آزار دادن
بیننده ی خواب می باشد .

۳٫
خوابی که ناشی از خیالات و تفکرات انسان و اعمال روزمره ی اوست.
خوابهایی نیز که به علت عادتهای روزمره می باشند در این طبقه جای می
گیرند مثلاً فردی عادت نموده است که در ساعت معینی از روز غذا
بخورد،اگر روزی برخلاف عادت در آن ساعت ،غذا نخورد وبخوابد ،ممکن است
خواب غذا خوردن را ببیند ویا اگر در حالت بیداری غذای زیاد خورده باشد
،ممکن است در خواب ببیند که استفراغ می کند.

غیر از
این سه نوع هر خوابی که دیده شود، خوابهای پریشان وباطل است و نمی
توان آنها را تعبیر نمود زیرا بر اساس قاعده ی مشخصی قرار نگرفته
اند.

دوم:

اگر خواب خوشایند ونیکو
باشد،شایسته است که بیننده ی آن چهار عمل زیر را انجام دهد:

۱٫خداوند را به خاطر دیدن آن خواب سپاس
گوید.

۲٫به
دیگرا ن در مورد آن ،مژده دهد.

۳٫نزد
هرکس که دوست دارد،آن را بیان کند.

۴٫پیش
خود آن را به چیزی نیک و شایسته تعبیر نماید زیرا خواب بر اساس چگونگی
تعبیر آن تحقق می یابد.

سوم:

اگر خواب ناپسند وناخوشایند
باشد،شایسته است که بیننده ی آن هفت عمل زیر را انجام دهد که در صورت
انجام دادن آنها ،از آن خواب دچار ضرر وزیان نمی گردد- اگر خداوند
اراده کند.

۱٫از
شر این خواب به خداوند پناه ببرد.

۲٫با
سه بار گفتن «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» از شر شیطان به خداوند
پناه ببرد.

۳٫سه
مرتبه به طرف چپ خود تف کند{بدون پرت کردن آب دهان.م}.

۴٫جهت
خوابیدن خود را عوض کند.

۵٫نماز
بخواند.

۶٫آن
را نزد کسی بیان نکند.

۷٫نزد
خود نیز آن را تعبیر ننماید.

دلیل
تمام موارد بالا احادیثی از پیامبر خدا(ص) می باشند.

امام
بخاری از ابوسعید خدری روایت می کند که

پیامبر خدا (ص) فرمود :

«اذا رأی احدکم رؤیا یحبها فانما
هی من الله فلیحمدالله علیها ولیحدث بها و اذا رأی غیر ذلک مما یکره
فانما هی من الشیطان فلیستعذ من شرها ولا یذکرها لاحد فانها لا
تضره»

یعنی

(هرگاه یکی از شما خوابی را دید
که ازآن خوشش آمد ، آن از طرف خداست پس خداوند را بر آن سپاس گوید وآن
را برای دیگران نیز بیان نماید واگر خواب ناخوشایندی ببیند ،آن از طرف
شیطان است پس از شر آن به خداوند پناه ببرد و آن را نزد کسی بیان نکند
که در این صورت از آن خواب دچار ضرروزیان نمی گردد).

ترمذی
نیز از ابو هریره روایت نموده است که

پیامبر خدا (ص) فرمود :

«اذا رأی احدکم الرؤیا الحسنه
فلیفسرها ولیخبر بها واذا رأی الرؤیا القبیحه فلا یفسرها و لایخبر
بها»

یعنی

(اگر یکی از شما خواب خوبی را دید
آن را تعبیر نموده ونزد دیگران با زگو نماید و اگر خواب زشت و نا
خوشایندی را دید آن را تعبیر نکند و نزد دیگران نیز بازگو
ننماید).

بخاری ومسلم از ابوسلمه روایت
نموده اند که گفت:

«لقد کنت أری الرؤیا فتمرضنی حتی
سمعت ابا قتاده یقول وانا کنت أری الرؤیا تمرضنی حتی سمعت
النبی(ص)یقول الرؤیا الحسنه من الله فاذا أری احدکم فلا یحدث به الا
من یحب واذا رأی ما یکره فلیتعوذ بالله من شرها ومن شرّالشیطان ولیتفل
ثلاثاً و لا یحدث بها احداً فانها لن تضره»

یعنی

(من خواب می دیدم و به علت آن
مریض می شدم تا اینکه شنیدم که ابوقتاده نیز که همانند من به واسطه ی
خوابهایش دچاربیماری می گشته است،گفت که از پیامبر (ص) شنیدم که فرمود
خواب نیکو از طرف خداوند است پس هرکس آن را ببیند به جز نزد آنکس که
دوستش دارد ،آن را بازگو نکند و اگر کسی خواب نا خوشایند و نامطلوبی
را ببیند پس از شر آن و شر شیطان به خداوند پناه ببرد و سه بار تف
نماید و آن را نزد کسی بازگو ننمایدکه در این صورت از آن دچار زیان
نمی گردد).و در روایت مسلم آمده است(اگر کسی خوابی مطلوب ونیک ببیندآن
را مژده دهد ونزد کسی بازگو نماید که دوستش دارد).

امام مسلم از جابر روایت می کند
که

پیامبر خدا (ص) فرمود :

«اذا رأی احدکم الرؤیا یکرهها
فلیبصق عن یساره ثلاثاً ولیتعذ بالله من الشیطان ثلاثاً ولیتحول عن
جنبه الذی کان علیه»

یعنی

(اگر یکی از شما خوابی نا مطلوب و
ناپسند را دید،سه بار به طرف چپ خود تف نماید وسه بار بگوید اعوذ
بالله من الشیطان الرجیم و از آن سمت که خوابیده است روی برگرداند وبه
سمت دیگر بخوابد).

و نیز امام مسلم از ابو هریره
روایت نموده است که

پیامبر خدا (ص) فرمود :

«فان رأی احدکم ما یکره فلیقم
فلیصل ولا یحدث بهاالناس»

یعنی

(اگریکی از شما خواب ناخوشایندی
را دید پس از خواب برخیزد ونماز بخواند و آن را برای کسی بازگو
ننماید).

در فضیلت علم تعبیر خواب

بدانید
که علم تعبیر خواب علمى است شریف و بزرگ که خداوند این علم را به حضرت
یوسف آموخت. ابن‏عباس مى‏گوید: اولین چیزى که خداوند از نبوت به حضرت
رسول عطا نمود این بود که فرشته‏ى مغرب در خواب به او گفت: بشارت باد
تو را که خداوند از جمله انبیاء تو را برگزید و چون حضرت بیدار گردید
و این خواب را به خدیجه بگفت و خدیجه فرمود: دل خوش دار که از این
خواب خیر و اقبال یابى. در خبرها چنین آمده است: این علم معجزه‏ى حضرت
یوسف بود و علمى که معجزه‏ى پیامبران است به یقین علم شریف و بزرگى
مى‏باشد. در خبر است از ابوذر پیغمبر (ص) فرمود: دیدن خواب مرد صالح،
جزئى از چهل و شش جزء پیغمبرى مى‏باشد.

در شناخت خواب

چون
غذا بر مغز انسان اثر مى‏گذرد بنابراین خواب دیدن علمى است دماغى و
مغزى، هر چه غذا سبک‏تر و قابل هضم‏تر باشد جسم و مغز انسان نیز در
هنگام خواب آرامش بیشترى مى‏یابد و چنین خواب‏هایى را خواب طبیعى
گویند ولى اگر غذا سنگین‏تر باشد جسم و مغز انسان نیز در هنگام خواب
آرامش کمترى دارد و این خواب‏ها را خواب‏هاى غیرطبیعى
گویند.
حضرت دانیال پیغمبر مى‏گوید: خواب‏ها
دو گونه مى‏باشند: یکى آگاه کند بیننده‏ى خواب را از حقیقت حال او و
دیگرى آگاه کند بیننده‏ى خواب را از سرانجام کارهاى او.
رسول خدا (ص) مى‏گوید: خواب‏ها بر سه
گونه هستند:
۱٫ بشارت دهند مؤمنان را در
زندگانى.
۲٫ وسوسه‏ى شیطان است که انسان را
اندوهگین مى‏نماید.
۳٫ خواب‏هاى آشفته و
پریشان.
امام جعفر صادق مى‏گوید: براى دیدن
خواب‏هاى پسندیده و نیکو باید با طهارت و بر پهلوى راست خوابید و
هنگام خواب ذکر خدا را به جا آورد. طعام زیاد نخورد چون بر مغز اثر
مى‏گذارد و سبب دیدن خواب‏هاى آشفته مى‏شود و گرسنه نیز نباید خوابید.
روایت است از سلمان (رضى الله): روزى شخصى به خدمت پیامبر (ص) رسید و
عرض کرد: «یا رسول الله دوش چنین خوابى دیدم» و خوابى آشفته آغاز کرد
رسول خدا (ص) فرمود: «دیشب چه خورده بودى» عرض کرد:«خرماى پخته بسیار
خورده بودم و نیز بسیار خسته بودم» رسول خدا (ص) فرمود: «این خواب را
تعبیر نیست و درست نباشد»

نظر بزرگان
غربی

ارسطو: خواب و رویا وسیله ایی است برای بازجویی روانی و
ریشه اش از شیاطین است و جنبه ی ملکوتی و خدایی ندارد.

بورداخ: خواب موقعی ظهور میکند که ذهن از راه حواس تحریک
نشود.

موری: ما خواب گفته ها، آرزوها، خواستها و کرده های خود
را میبینیم.

جسن: محتوی خواب و رویا همواره کم و بیش تابع شخصیت
فردی، سن،جنس،وضع،تحصیلات،عادات،حوادث و تجارب تمام دوران زندگی
میباشد.

ویگانت: اغلب اوقات کاملا آشکار است که خواب و رویا عوض
آنکه ما را از این عالم عادی و معنوی نجات بدهد،مجددا به همین عالم
بازمیگرداند.

گروپ: دسته ایی از خوابها و رویاها که ریشه شان در زمان
حال یا گذشته بوده و به هیچ وجه از آینده خبری نمی داده اند. در عوض
دسته ی دیگری از خواب ها و رویاها، خبر از آینده میدادند.

زیگموند فروید
می گوید:

همانطور که مى‏دانید فروید براى اولین بار در سال
۱۸۹۹ خواب را از جنبه‏ى علمى مورد بررسى قرار داد و با این کار خود
بحث‏هاى زیاد و متعددى را درباره‏ى تجزیه و تحلیل رؤیاها و واکنش
روانى خواب به شکل‏هاى مختلفى برانگیخت. او معتقد بود که خواب در واقع
به معنى تصاویر دروغین و خیالى مى‏باشد. که بى‏ارتباط با دنیاى اطراف
نیست. خواب دیدن یک جریان روحى به هنگام نیمه هوشیار بودن است که
مى‏تواند تصورات حقیقى و غیرحقیقى داشته باشد. ما در کابوس‏ها چنان
تحت تأثیر قرار مى‏گیریم که حتى پس از بیدارى نیز فکر ما را به خود
مشغول مى‏کنند.
زیگموند فروید خواب علمى و واقعى را
از خرافات جدا کرد و به آن ارزش و اعتبار داد و فروید به عنوان یک
پزشک، معتقد بود که خواب‏ها جزء مهمى از زندگى انسان هستند چون
انعکاسى از درون انسان مى‏باشند، با تحقیقات و نظریه‏هاى علمى او در
مطالعات روانشناسى، راه جدیدى بر روى مسئله‏ى تعبیر خواب گشوده
شد.

چهار
عامل خواب و رؤیا

زیگموند فروید چهار عامل را در مورد
خواب و رؤیا شناسایى کرده است:
اولین عامل آن عمل تراکم است که خواب
و رؤیا با این عمل خلاصه و فشرده مى‏شود.

دومین
عامل آن تغییر مکان یا نقل و انتقال یا جابه‏جا شدن است که بار عاطفى
و احساسى آن از هدف اصلى جدا مى‏شود مثلا انحرافات جنسى و اخلاقى نیز
بدین ترتیب جابه‏جا مى‏شوند که شخص، عشق و احساسات خود را نسبت به
زنان مثلا به کفش یا فلان جامعه زنان منتقل و جابه‏جا مى‏سازد. امراض
عصبى نیز گاه از همین منشأ سرچشمه مى‏گیرد. مثلا فلان زن زیبا عشق و
علاقه خود را به جنس مخالف به سگ و گربه یا به فلان پرنده منتقل
مى‏سازد و به حیوان نام مرد مى‏نهد و او را مونس و همدم خود مى‏پندارد
فروید مى‏گوید این انحرافات زاییده وجود سانسور روانى است که احساسات
و عواطف مگو را مجبور مى‏کند که با لباس مبدل تظاهر کنند.
سومین عامل تکوین خواب و رؤیا و نمایش
دادن آن است که افکار و مفاهیم مجرد ذهن را به صورت تجسمى ملموس و
مشهود در مى‏آورد.

چهارمین عامل از اعمالى که در خواب و رؤیا وقوع
مى‏پیوندد کنایه آفرینى و تمثیل سازى است که فروید مى‏گوید: اشیاء
مجوف (میان تهى) در خواب و رؤیا کنایه از آلت تناسلى زنان و اشیاء
دراز و تیز اشاره به آلت تناسلى مردان است و پلکان و خندق و خیابان و
خانه و اطاق و اتومبیل و آشپزخانه و زردچوبه و مارچوبه و دندان و املت
و بادنجان و دست‏ها و پاها همه و همه حکایت از کنایه و رمزى مى‏کنند
که خوابگزار باید این رمز و کنایه را کشف سازد.
فروید مى‏گوید: پسر پانزده ساله‏اى که
به بیمارى روانى مبتلا شده بود و مرتب خواب‏هاى وحشتناک و هیکل‏هاى
ترسناک مى‏دید تحت مداواى من قرار گرفت. پس از بررسى و آزمایش‏هاى
متعدد متوجه شدم که مادرش براى این که او را از استمناء کردن منع کند
همیشه به او مى‏گفته که اگر استمناء کنى چشمت کور و دیوانه خواهى
شد.

آیا تعبیر خواب
و کف بینی صحت دارد؟

تعبیر
خواب صحت دارد و قرآن و حدیث از آن خبر داده است. البته همه کس نمی
تواند تعبیر خواب کنند و نیزهمه‌ خواب ها تعبیر ندارد.

قرآن کریم می‌فرماید:

عزیز
مصر خوابی دید و از معبّران خواست آن را تعبیر کنند، ولی آنان از
تعبیر این خواب عاجز شده و نتوانستند، لیکن حضرت یوسف خواب را تعبیر
فرمود و در آینده، تعبیر او به حقیقت پیوست.[۵]

زنی نزد محمد بن سیرین آمد و
گفت:

در خواب دیدم مثل این که تخم مرغ
زیر چوب می گذارم و جوجه بیرون می آید. ابن سیرین گفت: وای بر تو، از
خدا بترس و از عملت استغفار کن. تو زنی هستی که زنان و مردان زناکار
را برای گناه و بی عفتی به هم می رسانی.[۶]

همان
گونه که گفته شد همه کس نمی تواند تعبیر خواب نماید، بلکه پیامبر یا
امام یا کسی که تعبیر خواب بلد است،‌ می‌تواند تعبیر خواب نمایند. نیز
خواب هایی تعبیر دارند که بر اثر مرض یا گرفتاری ها و تخیلات روزانه و
… نباشد، یعنی بعضی از خوابها، آشفته است و تعبیر خاصی ندارد، مثلاً
بسیاری از خواب ها مربوط به کارها یا تفکراتی است که انسان در روز یا
روزهای گذشته داشته است.

۲- کف بینی و فال گیری واقعیت ندارد
و از خرافات است. رجوع به کف
بین و فال گیر اشکال دارد.[۷]

۵]
یوسف (۱۲) آیه ۴۳ تا ۴۹٫

[۶]
همان، ص ۳۸۲٫ (برای اطلاع بیشتر از تعبیر خواب به همین کتاب مراجعه
شود)

[۷ –
آیت الله ناصر مکارم شیرازی، استفتائات، ج ۱، ص ۱۵۶، سؤال ۵۶۳ و ۵۶۴؛
آیت الله فاضل لنکرانی، استفتائات، ج ۱، س ۲۲۰۲٫

راههای تعبیر
درست

برای دست یافتن به تعبیری درست از
خواب باید به مراحل زیر توجه نمود:

الف .
آن قسمت از خواب باید تعبیر شود که دارای اهمیت است و یا به امری
واقعی اشاره دارد ویا برای تنبیه بیننده ی خواب ویا مژده ای برای او
باشدو یا سودی دنیوی و اخروی در آن باشد.به قسمتهایی از خواب که
پریشان و نامفهومند و تعبیر درستی ندارند ،نباید توجه نمود.

ب .
برای تمام آن چیزهایی از خواب که دارای اهمیت می باشند ،برای تعبیر آن
باید در قرآن ،حدیث پیامبر(ص)،قیاس و تشبیه ، واژه شناسی و معنی اسامی
برای آن اصلی پیدا نمود.[ به اصل کتاب رجوع شود].تعبیر خواب بر اساس
اسامی و واژه شناسی .

مثلاً
اگر در خواب فردی را ببینید که اسمش «راشد» است، می توان آن را به
هدایت و راهنمایی به راه راست تعبیر نمود زیرا راشد یعنی که کسی که
راه راست را در پیش گرفته است و بر همین اساس اگر اسم شخص «سالم »باشد
به سلامتی و اگر «سعید» باشد به خوشبختی تعبیر شود.«عقبه » نام را به
عاقبت کار،«نافع» نام را به سود و منفعت،«رافع»نام را به بلندی و رفعت
،«احمد» نام را به سپاسگذاری و«صالح»نام را به نیکوکاری تعبیر
نمایید.

امام مسلم از انس روایت می کند
که

پیامبر خدا (ص) فرمود :

«رأیت ذات لیله کأنا فی دار عقبه
بن رافع،فأتینا برطب من رطب ابن طاب ،فأوله الرفعه لنا فی الدنیا و
العاقبه فی دیننا و ان دیننا قد طاب»

یعنی

(شبی در خواب دیدم که در خانه ی
عقبه بن رافع هستم و مقداری خرمای پاک ورسیده را برایمان آوردند. من
این خواب را اینگونه تعبیر می نمایم که ما در دنیا به بلندی و رفعت
دست می یابیم و در دینمان نیز عاقبت به خیر خواهیم شد زیرا دینما ن
دین پاک ورسیده وکاملی است).

اکنون
بعد از مشخص نمودن اصولی که خواب باید بر اساس آنها تعبیر شود ـ قرآن
، حدیث،قیاس وتشبیه و واژه شناسی ـ نمونه هایی را بیان می کنیم تا شما
خواننده ی عزیز با توجه به آنها و بررسی تعبیر آنها بر اساس اصول یاد
شده ،بتوانید تعبیر روشنی برای خوابهای خود بیابید . این نمونه ها
همگی تعابیر ی هستند که استاد تعبیر خواب، «ابن سیرین» آنها ارائه
داده است.

نمونهء اول :

«حجاج بن یوسف» در خواب دید که دو
کنیز از آسمان پایین آمده اند و او یکی از آنها را با خود برده و
دیگری به آسمان برگشته است . تعبیر این خواب را از «ابن سیرین»
پرسیدند و او نیز خواب را اینگونه تعبیر نمود که آن دو کنیز، دو فتنه
اند و «حجاج» فقط به یکی از آنها خواهد رسید ودر حقیقت نیز اینگونه
شد؛آن دو فتنه ، فتنه ی «ابن اشعث» و فتنه ی «ابن مهلب» بود که حجاج
به فتنه ی «ابن اشعث» رسید اما به دیگری نرسید.

در این
خواب دو نشانه ی عمده وجود داشتند : اول، دو کنیز و دوم ،بردن یکی از
آن دو کنیز توسط حجاج و باز گشت دیگری . در تعبیر نشانه ی اول ،«ابن
سیرین» از اصل حدیث پیامبر (ص) استفاده نمود و زن را فتنه تعبیر نمود
زیرا

پیامبر خدا (ص) فرمود :

« ما ترکت بعدی فتنه اضر علی
الرجال من النساء»

یعنی

( بعد از رفتنم ، هیچ فتنه ای را
را زیان بخش تر از زنان برای مردان نمی یابم).

بخاری
و مسلم

برای
تعبیر نشانه ی دوم نیز از قیاس وفهم خود استفاده کرده بود و گرفتن
کنیز را رسیدن به آن فتنه تعبیر نموده بود و در حقیقت تعبیر خواب نیز
همانگونه شد که او پیش بینی نموده بود.

نمونهء دوم :

مردی پیش ابن سیرین آمد و گفت با
زنی ازدواج نموده ام ، در خواب دیدم که سیاه و کوتاه قد شده است . ابن
سیرین گفت سیاهیش نشانه ی ثروت و مالداری اوست و کوتاه قد بودنش دال
بر عمر کوتاهش می باشد .در حقیقت این خواب نیز این گونه تحقق یافت
؛بعد از مدتی زن آن مرد دار فانی را وداع گفت و مرد صاحب میراث زیاد
او شد.

در این
خواب نیز دو نشانه ی عمده وجود داشت :اول ،سیاهی آن زن و دوم، کوتاه
قد بودنش . در این مورد ،ابن سیرین برای تعبیر نشانه ی اول از اصل
زبان و واژه شناسی استفاده نمود زیرا در زبان عربی اگر یکی دارای پول
و ثروت زیاد باشد ،می گویند : «لفلان سواد» یعنی فلانی سیاهی زیادی
دارد.برای تعبیر نشانه ی دوم نیز،ابن سیرین از تشبیه و قیاس استفاده
نموده بود و قد کوتاه زن را به عمرکوتاهش تشبیه نموده بود ودر نهایت
با کنار هم گذاشتن ای دو تعبیر ،تعبیر فوق را ارائه داده بود .

نمونهء سوم:

عبدالله بن مسلم می گوید : گه
گاهی در مجلس ابن سیرین حاضر می شدم و بعد از برخاستن از مجلس او به
مجلس اباضیه ها می رفتم[اباضیه ،گروهی گمراه از خوارج بودند که رئیس
آنان عبدالله بن اباض نام داشت] و با آنان نشست و برخاست می کردم .
شبی در خواب دیدم که همراه با عده ای جنازه ی پیامبر (ص) با دوش خود
حمل می کردم .پیش ابن سیرین آمده ،خواب را برایش تعریف نمودم. ابن
سیرین گفت : چرا با قومی نشست و برخاست می کنی که می خواهند آنچه را
پیامبر(ص) آورده است ، دفن نمایند.

در این
خواب نیز دو نشانه وجود دارد :اول،جنازه ی پیامبر(ص) و دوم، حمل آن بر
دوش و تصمیم برای دفن آن .در تعبیر نشانه ی اول ،ابن سیرین جنازه ی
پیامبر(ص) را به راه وروش حقی که آن حضرت آورده است، و نشانه ی دوم را
به دفن واز بین بردن آن راه وروش قیاس نموده است.

نمونهء چهارم :

مردی نزد ابن سیرین آمد وگفت در
خواب دیدم که تاجی از طلا را بر سر م گذاشته ام. ابن سیرین گفت :از
خدا بترس ، پدرت در غربت چشمانش را از دست داده است و از تو می خواهد
که نزد او بروی. مرد به خانه برگشت ودید که نامه ای از پدرش رسیده است
که در آن از کوری خود خبر داده و از پسرش خواسته بود که نزد او
برود.

در این
خواب سه نشانه وجود دارد :اول،سر ؛ دوم ،تاج و سوم ، طلا. برای تعبیر
نشانه ی اول ،ابن سیرین از اصل زبان و واژه شناسی استفاده نموده است
زیرا سر به معنی ریاست و بزرگی نیز به کار می رود و رئیس و بزرگ هر
شخصی ،پدرش می باشد.تاج از پوششهای غیر عربی است و سرزمین غیر عرب نیز
برای اعراب ،سرزمین غربت به حساب می آید و طلا نیز دلیل بر از دست
دادن بینایی می باشد. از تعبیر این سه نشانه ، ابن سیرین تعبیری را
ارائه داد که راست از آب در آمد.

آنچه
که جای تأ مل دارد این است که این خوابها بر اساس تعبیری که ابن سیرین
برای آنها ارائه داده بود ،به وقوع پیوستند زیرا خوابها بر اساس تعبیر
آنها اتفاق می افتند.

حاکم از انس بن مالک روایت نموده
است که

پیامبر خدا (ص) فرمود :

«ان الرؤیا تقع علی ما تعبر ومثل
ذلک مثل رجل رفع رجله فهو ینتظره متی یضعها فاذا رأی احدکم رؤیا فلا
یحدث بها الا ناصحاً او عالماً »

یعنی

(خواب آنگونه که تعبیر می شود
،اتفاق می افتد و واقع شدن آن مانند کسی است که پای خود را برداشته
است ومنتظر است تا ببیند که چه وقت آن را روی زمین بگذارد.پس هر گاه
یکی از شما خوابی رادید آن را به جز نزد عالم و یا ناصحی بازگو ننماید
) .

ابوداود، ترمذی و ابن ماجه نیز از
ابو رزین عقیلی روایت نموده اند که

پیامبر خدا (ص) فرمود :

«الرؤیا علی رجل طائر مالم تعبره
فأذا عبرت وقعت.. .»

یعنی

( خواب اگر تعبیر نشود چونان
پرنده ای پرواز می کند و به وقوع نمی پیوندد اما اگر تعبیر شود ،واقع
می شود.. .) .

از این
رو لازم به ذکر است که خواب تا آنجا که امکان دارد وبدون زیاده روی و
عدول از حق ،باید به شیوه ای پسندیده و خیر تعبیر شود و اگر این امکان
وجود نداشت ،تعبیر ننمودن آن بهتر است.ابن وردی در این مورد می گوید
:خواب بر بال پرنده ودر حال پرواز است؛ اما اگر تعبیر شود ،مژده آور
یا زیان بخش خواهدشد.

اگر
بتوان برای خواب دو تعبیر متفاوت ارائه داد ،باید دید که کدامیک بهتر
و به اصول تعبیرخواب وتناسب واژه هانزدیکتر است تا خواب آنگونه تعبیر
شود. المناوی در شرح«الفیه ی وردیه»از عده ای از بزرگان نقل می کند که
فرموده اند :لازم وضروری است که معبر خواب آرام و با حوصله باشد تا
تعبیرش تعبیری درست وتمام باشد وباید به کیفیت واژه ها وکلمات به دقت
توجه نماید وبتواند چیزهای درست و با معنی را از موارد بی معنی و
پریشان تشخیص دهد وبه دلایل واهداف آن خواب توجه کامل نماید وسپس
قوانین تعبیر خواب را بر آنها تطبیق نماید و اگر خواب دارای دو معنا
بود ،آن معنایی را انتخاب نماید که تناسب بیشتری [با شرایط و احوال]
داشته باشد .

ممکن
است تعبیر خواب در مورد بیننده ی آن واقع نشود و برای افراد
خانواده،برادر،دوست و یا افراد نزدیک تحقق یابد و این زمانی است که
امکان وقوع برای بیننده خواب وجود نداشته باشد.

پیامبر(ص) در خواب ابوجهل را دید که با وی بیعت
نمود .در این مورد ابو جهل به پسرش عکرمه تعبیر شد که در نهایت به
پیامبر(ص) ایمان آورد و پیامبر (ص) فرمود این تعبیر خوابی است که دیده
بودم. پیامبر(ص) در خواب دید که اسید بن عاص والی مکه شده است و در
نهایت پسر اسید والی مکه شد.

اگر
تعبیرخوابی باعث بر ملا شدن عیب مسلمانی گردد که خداوند آن عیب را
پنهان نموده است، باید از فاش نمودن وبیان آن تعبیر خودداری نموده و
در صورت بیان آن باید از نام بردن فرد مورد نظر اجتناب نمایید زیرا در
این صورت برادر مسلمانتان راغیبت نموده ودچار گناه شده اید .ابن وردی
نیز می گوید : اگر خوابت بیانگر عیب مردم بود ،آن را پنهان دار و
همواره آن وجه از تعبیر را انتخاب نمایید که بهتر و نیکوتر
است.

بیان
این مطلب ضروری است که خواب باید متناسب با بیننده ی آن و درجه
وپایگاه اجتماعی او تعبیر شود . برای هر فرد آن تعبیری متناسب است که
با شرایط و احوال خود وی سازگار باشد . ممکن است خوابی برای شخصی رحمت
و همان خواب برای دیگری زحمت و عذاب باشد .

گویند روزی مردی از ابن سیرین
سئوال نمود : در خواب دیدم که اذان می گویم ،تعبیر آن چیست ؟ ابن
سیرین در جواب گفت : به زیارت خانه ی خدا می روی و فریضه ی حج به جای
می آوری .بعد از مدتی شخصی دیگر دقیقاً همان سئوال را از ابن سیرین
پرسید واو نیز در جواب به آن مرد گفت : تو دزدی خواهی کرد و دستت را
به خاطر آن قطع خواهند کرد .آنانی که شاهد آن دوماجرا بودند از ابن
سیرین پرسیدند: چگونه برای یک خواب دو تعبیر متفاوت نمودی ؟او نیز در
جواب گفت :اولی مرد نیکو کار و خوبی بود و من نیز بر اساس این آیه ی
قرآن«و اذان من الله ورسوله الی الناس یوم الحج الأکبر»یعنی(این
اعلامی است از سوی خدا وپیامبرش به همه ی مردم در روز بزرگترین
حج)[توبه/۳]،اذان را به رفتن به حج تعبیر نمودم ،اما دومی مرد شرور و
بدکرداری بود وبر اساس این آیه از قرآن«اذن مؤذن ایتها العیرانکم
لسرقون»یعنی(ندا دهنده ای فر یاد زد ای کاروانیان شما دزدید)[یوسف/۷۰]
اذان گفتن وندا دادنش را به دزدی تعبیر نمودم .

اگر
بچه ی کوچکی خوابی را ببیند ،تعبیرش برای والدینش است و همچنین تعبیر
خواب برده برای اربابش و زن برای شوهرش می باشد و همه ی اینها در
صورتی است که تعبیر آن خواب متناسب شرایط خود آنها نباشد . ابن وردی
در این مورد می گوید :خواب برده از آن ارباب است و آنچه را نیزکه زن
در خواب می بیند به شوهرش می رسد .خواب بچه به والدینش بر می گردد
وهمه ی اینها درصورتی است که خود اهل و شایسته ی تعبیر آن خواب آن
نباشند.

المناوی در مورد کیفیت تعبیر چیزهای عجیب وغریب و
نا مشخص در شرح الفیه ی وردیه می گوید :اگر اول خواب تا آخر آن برای
شما معلوم باشد، تعبیر آن ساده است اما اگربخشی از خواب مشخص و بخشی
دیگر نامشخص و پریشان باشد،ابتدا قسمت معلوم آن را تعبیر نمایید و بخش
نامعلوم آن را بیشتر مورد بررسی و دقت قراردهید ودر صورت امکان، آن
بخش را به قسمتهای کوچکتری تقسیم نمایید ودر صدد درک جداگانه ی آن
قسمتها باشید ودر صورت درک آنها ،تعبیر مشخصی برای آنها ارائه دهید و
از مجموع آنها تعبیری کلی برای خواب ارائه نمایید.اگر درک وفهم خوابی
برایتان امکان نداشت و یا خواب از نوعی باشد که تاکنون دیده نشده
باشد،بهتر است که تعبیر نشود تا اینکه خود واقع شود.

و
نهایتاً اگر می خواهید که بر تعبیر خوابها آگاه شوید،سعی نمایید تا بر
پایه های اساسی برای تعبیر خواب آگاهی بیشتری پیداکنید و برای هر چیز
بتوانید دلایل موجهی از قرآن وسنت ،معانی واژگان و اسامی و قیاس
وتشبیه بیابید وبا کمک گرفتن از مجموع این موارد و نیزبا توجه به
شرایط و احوال بیننده ی خواب در صدد برآیید که برای خواب تعبیری درست
پیدا کنید.

سخنی چند در
مورد تعبیر خواب

علم
تعبیر خواب از هزاران سال پیش تا به امروز همواره مورد توجه انبیاء
اطهار و ائمه معصومین ، دانشمندان و عموم مردم بوده و هست . خداوند
تبارک و تعالی این علم را به حضرت یوسف (ع) داد ؛ چنانکه در قرآن کریم
نیز بدان اشاره شده است و در اخبار از امیرالمومنین (ع) آمده است که
:

چون
مومنی خواب ببیند ، واجب کند دانستن تعبیر آن را تا از خواب بهرۀ نیکو
و شادی بر گیرد و اگر خواب بد دید ، با صدقه و دعا و ذکر خدای متعال
از خود رفع شرّ کند .

فلاسفه
و متفکران هر ملتی بنا بر خواست ها و برداشت های ذهنی و یا با استفاده
از علوم قدیمه و کتب آسمانی ، تعابیر و تفاسیر متعددی برای خواب داشته
اند که هر کدام به نحوی مورد استقبال قرار گرفته است .

در
کشور ما نیز از قدیم الایام تا به امروز فنّ تعبیر خواب به همت علما و
بزرگان ، به طرق گوناگون تالیف و چاپ شده است . اما از میان انواع و
اقسام کتب تعبیر خواب ، کتاب ( تعبیر خواب ابن سیرین ) بیش از سایر
تالیفات مورد علاقۀ مردم بوده است .

در
کتاب کامل التعبیر « محمد ابن سیرین » را چنین معرفی می کند : «
ابوبکر محمد ابن سیرین بصری » از جمله فقها و راویان معروف تعبیر خواب
بوده و در سال ۱۱۰ هجری وفات یافته است . نام پدرش ( سیرین ) و نام
مادرش ( صفیه ) بوده و در بصره سکونت داشته است . کتاب ( جوامع ابن
سیرین ) را که گویا در مصر منتشر شده منسوب به وی می دانند .

و اما
مطالب حاضر را ( شیخ ابوالفضل حبیش ابن ابراهیم تفلیسی ) از ابن سیرین
نقل کرده و از او به دفعات تجلیل نموده است . در باب اینکه چگونه ابن
سیرین به علم تعبیر خواب آگاهی یافته ، چند روایت وجود دارد که ما
تنها به یک مورد آن اشاره می کنیم : « ابن سیرین در بازار به پارچه
فروشی اشتغال داشته ، روزی زنی بسیار زیبا مقداری پارچه از او خریداری
می کند و در حین خرید به ابن سیرین دل می بندد و چون وی را مردی پارسا
و متقی می یابد برای کام جویی به حیله متوسل می گردد و از ابن سیرین
می خواهد که پارچه ها را به منزل وی ببرد و بهای آن را هم در منزل
دریافت کند . ابن سیرین چون به منزل آن زن رفت ، دریافت که زن از او
قصد تمتع و کام جویی دارد ، به نصیحت زن پرداخت و عذر خواست ؛ اما
نصایح وی در زن کارگر نیفتاد . سپس ابن سیرین به بهانۀ قضای حاجت به
آبریزگاه خانه رفت و خود را به نجاست آلوده نمود و نزد زن برگشت . زن
چون وی را با آن حال مشاهده کرد از خانه بیرونش انداخت و بدین ترتیب
از دست آن زن خلاصی یافت و به پاس این عفـّت و پاکدامنی خداوند به او
مثل حضرت یوسف (ع) علم تعبیر خواب عطا نمود » .


دسته: م | تعداد بازدید: 1899

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.